Quan cal visitar o derivar al logopeda?

Moltes vegades, resulta difícil decidir en quin moment cal visitar a un especialista i els pares no sabem què és el que ha de fer el nostre fill o filla en cada edat, per això avui us parlaré sobre els senyals d’alerta o símptomes a tenir en compte.

 

És cert que cada nen té el seu propi ritme d’aprenentatge i que aquest es desenvolupa d’una manera única en funció de les seves característiques biològiques, psicològiques, l’entorn familiar i escolar, l’estil d’aprenentatge… Tot i això, és important que els pares, mestres, pediatres… tinguem molt present quines coses ha de fer el nostre fill/a, alumne, pacient en cada edat, ja que no podem oblidar que com més aviat tractem les alteracions o dificultats, més fàcil serà obtenir uns resultats òptims.  

Mestres i pediatres (amb molt “carinyo”) EL MILLOR TRACTAMENT SEMPRE ÉS LA PREVENCIÓ!

 

SENYALS ALERTA MÉS DESTACATS: (edats aproximades)

 

DELS 0 ALS 4 MESOS                      

  • El nadó ni somriu ni manté contacte ocular amb l’adult.                            
  • No reacciona als sons o veu ni emet sons.

 

DELS 4 ALS 8 MESOS

  • No hi ha intent d’imitació dels sons de l’adult.
  • No mou el cap amb el so.
  • No hi ha balboteig.

 

DELS 8 ALS 12 MESOS

  • No respon al seu nom.
  • No comprèn les paraules més freqüents del seu entorn: papa, mama…
  • No hi ha intenció comunicativa.

 

DELS 12 ALS 18 MESOS

  • No assenyala amb el dit.
  • No comprèn ordres senzilles i concretes.
  • No diu paraules amb significat: mama, papa, aigua, pa…

 

DELS 18 ALS 24 MESOS

  • No utilitza petites frases bàsiques.
  • No utilitza el “NO”
  • No accepta els aliments sòlids o no mastega.

 

ALS 2 ANYS

  • No fa joc simbòlic.
  • No diu el seu nom.
  • No fa oracions de 2-3 paraules.
  • No comprèn explicacions senzilles.

 

ALS 3 ANYS:

  • Encara fa servir xumet i/o  biberó.
  • No fa oracions de 4 o 5 paraules.
  • No fa preguntes.
  • Discurs inintel·ligible.

 

DELS 4 ALS 5 ANYS

  • Ronca a la nit o presenta sovint afonia.
  • Respira amb la boca oberta.
  • Empassa posant la llengua entre les dents.
  • Només l’entenen les persones més properes.
  • No sap explicar relats senzills.
  • No aprèn cançons.

 

DELS 5 ALS 6 ANYS

  • No diu tots els sons (menys la rr).
  • Confon paraules i no s’ubica temporalment.
  • El nen quequeja amb freqüència.
  • No entén les bromes o endevinalles.

 

DELS  6 ALS 9 ANYS

  • Li costa contar.

  • Té dificultat per fer rimes.
  • Confon lletres, síl·labes o paraules.
  • No entén el que llegeix.
  • Omet, canvia o gira lletres o números quan llegeix o escriu.
  • Temps d’atenció i concentració molt limitat.
  • Comprensió lectora pobra.

 

DELS 9 ALS 12

  • Fa moltes faltes d’ortografia.
  • Mala lletra i mala cal·ligrafia
  • Lectura molt lenta.
  • Escassa comprensió del que es llegeix.

 

A PARTIR DELS 12 ANYS

  • Baixa concentració quan llegeix i/o escriu.
  • Desmotivació pels aprenentatges.
  • Memòria molt limitada
  • Lectura molt lenta.
  • Fa molts errors d’ortografia i gramàtica.

 

Cal que tingueu en compte que he posat els que he cregut més rellevants, però que n’hi ha d’altres i per això us aconsello que davant de qualsevol dubte demaneu una visita al vostre professional de confiança.

No tingueu vergonya, mandra o por a demanar ajuda o informació, per això estem!

Deixa un comentari