Moltes vegades, resulta difícil decidir en quin moment cal visitar a un especialista i els pares no sabem què és el que ha de fer el nostre fill o filla en cada edat, per això avui us parlaré sobre els senyals d’alerta o símptomes a tenir en compte.
És cert que cada nen té el seu propi ritme d’aprenentatge i que aquest es desenvolupa d’una manera única en funció de les seves característiques biològiques, psicològiques, l’entorn familiar i escolar, l’estil d’aprenentatge… Tot i això, és important que els pares, mestres, pediatres… tinguem molt present quines coses ha de fer el nostre fill/a, alumne, pacient en cada edat, ja que no podem oblidar que com més aviat tractem les alteracions o dificultats, més fàcil serà obtenir uns resultats òptims.
Mestres i pediatres (amb molt “carinyo”) EL MILLOR TRACTAMENT SEMPRE ÉS LA PREVENCIÓ!
SENYALS ALERTA MÉS DESTACATS: (edats aproximades)
DELS 0 ALS 4 MESOS
- El nadó ni somriu ni manté contacte ocular amb l’adult.
- No reacciona als sons o veu ni emet sons.
DELS 4 ALS 8 MESOS
- No hi ha intent d’imitació dels sons de l’adult.
- No mou el cap amb el so.
- No hi ha balboteig.
DELS 8 ALS 12 MESOS
- No respon al seu nom.
- No comprèn les paraules més freqüents del seu entorn: papa, mama…
- No hi ha intenció comunicativa.
DELS 12 ALS 18 MESOS
- No assenyala amb el dit.
- No comprèn ordres senzilles i concretes.
- No diu paraules amb significat: mama, papa, aigua, pa…
DELS 18 ALS 24 MESOS
- No utilitza petites frases bàsiques.
- No utilitza el “NO”
- No accepta els aliments sòlids o no mastega.
ALS 2 ANYS
- No fa joc simbòlic.
- No diu el seu nom.
- No fa oracions de 2-3 paraules.
- No comprèn explicacions senzilles.
ALS 3 ANYS:
- Encara fa servir xumet i/o biberó.
- No fa oracions de 4 o 5 paraules.
- No fa preguntes.
- Discurs inintel·ligible.
DELS 4 ALS 5 ANYS
- Ronca a la nit o presenta sovint afonia.
- Respira amb la boca oberta.
- Empassa posant la llengua entre les dents.
- Només l’entenen les persones més properes.
- No sap explicar relats senzills.
- No aprèn cançons.
DELS 5 ALS 6 ANYS
- No diu tots els sons (menys la rr).
- Confon paraules i no s’ubica temporalment.
- El nen quequeja amb freqüència.
- No entén les bromes o endevinalles.
DELS 6 ALS 9 ANYS
Li costa contar.
- Té dificultat per fer rimes.
- Confon lletres, síl·labes o paraules.
- No entén el que llegeix.
- Omet, canvia o gira lletres o números quan llegeix o escriu.
- Temps d’atenció i concentració molt limitat.
- Comprensió lectora pobra.
DELS 9 ALS 12
- Fa moltes faltes d’ortografia.
- Mala lletra i mala cal·ligrafia
- Lectura molt lenta.
- Escassa comprensió del que es llegeix.
A PARTIR DELS 12 ANYS
- Baixa concentració quan llegeix i/o escriu.
- Desmotivació pels aprenentatges.
- Memòria molt limitada
- Lectura molt lenta.
- Fa molts errors d’ortografia i gramàtica.
Cal que tingueu en compte que he posat els que he cregut més rellevants, però que n’hi ha d’altres i per això us aconsello que davant de qualsevol dubte demaneu una visita al vostre professional de confiança.
No tingueu vergonya, mandra o por a demanar ajuda o informació, per això estem!